Gamla kunduppgifter raderas

Helle-biblioteken tar bort alla kunder som inte har använt sitt bibliotekskort på fem år från sitt kundregister. Processen början måndagen den 14 april. 

En kund kommer inte att tas bort om: 
– hen har avgifter eller lån 
– hen har en faktura att betala till biblioteket eller ett ärende som har gått till indrivning 

– hen är registrerad som ansvarig för ett barns bibliotekskort 

Om dina uppgifter har raderats, dvs. om ditt bibliotekskort inte längre är giltigt, ska du besöka närmaste Helle-bibliotek, ta med dig identitetsbevis med foto och registrera dig på nytt. Du får ett nytt bibliotekskort utan kostnad. 

I fortsättningen kommer raderingen att ske i början av varje år. 

Anledningen till raderingen är EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) som innehåller bestämmelsen Rätten till radering (eller Rätten att bli bortglömd). Den kräver att den personuppgiftsansvarige raderar personuppgifter som inte längre behövs för det ursprungliga ändamålet. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *